Componentele mecanice ale unui autovehicul sunt numeroase și diverse, unele mai cunoscute decât altele atât pentru specialiști, cât și pentru șoferi obișnuiți. În timp ce întreținerea și alegerea anumitor piese poate fi relativ simplă, există componente mai puțin familiare care pot genera probleme frecvente, pe care șoferii trebuie să fie pregătiți să le rezolve.
Una dintre aceste componente esențiale, dar a cărei funcționare nu este pe deplin înțeleasă de mulți, este volanta (sau volantul). Acest element crucial din sistemul de propulsie al mașinii joacă un rol vital în asigurarea unei conduite sigure și eficiente.
1. Definirea și Funcțiile Volantei
Volanta este o componentă prezentă atât în mașinile cu transmisie manuală, cât și în cele cu transmisie automată. Aceasta este un disc metalic montat la capătul arborelui cotit al motorului, având un spațiu gol în mijloc pentru a permite trecerea arborelui. Pe marginea exterioară a volantei se află un inel zimțat care ajută la pornirea motorului.
Principalele funcții ale volantei sunt:
- La mașinile cu transmisie manuală, volanta oferă una dintre suprafețele de frecare pentru ambreiaj. Placa de presiune a ambreiajului este cuplată la volantă, iar discul de ambreiaj se află între cele două.
- La mașinile cu transmisie automată, volanta este cuplată la convertizorul de cuplu al transmisiei. Dinamica fluidelor din interiorul convertizorului determină schimbările de turație (RPM) în timpul schimbării treptelor de viteză.
- Indiferent de tipul de transmisie, volanta are rolul de a oferi un impuls consistent și stabil motorului, facilitând pornirea, accelerația și schimbarea treptelor de viteză. Volantele masive necesită mai multă energie pentru a se pune în mișcare, dar odată în rotație, furnizează un impuls mai puternic. În contrast, volantele ușoare pornesc mai rapid, dar au un impuls mai slab pentru a menține turația constantă.
2. Tipuri de Volante: Simplă și cu Masă Dublă
Autoturismele pot fi echipate cu două tipuri principale de volante:
2.1 Volanta Simplă
Volanta simplă folosește un singur disc pentru a face legătura între motor și transmisie. Pe această volantă se montează kitul de ambreiaj, format din placa de presiune, discul de ambreiaj și rulmentul de ghidare. Atunci când ambreiajul este acționat, discul de ambreiaj se ridică de pe volantă, decuplând transmisia de motor. La eliberarea ambreiajului, discul revine în contact cu volanta, reunind motorul și transmisia.
2.2 Volanta cu Masă Dublă
Volanta cu masă dublă funcționează pe același principiu ca cea simplă, dar are avantajul de a atenua vibrațiile și de a menține un nivel constant al turaţiilor, în special în cazul motoarelor puternice. Această soluție a fost dezvoltată pentru a respecta normele de poluare, care impun limitarea emisiilor.
3. Semne Ale Unei Volante Defecte
Problemele la nivelul volantei se manifestă prin simptome specifice, care trebuie identificate și remediate prompt pentru a evita defecțiuni mai grave și riscuri în timpul condusului. Printre principalele semne ale unei volante defecte se numără:
3.1 Vibrații Constante în Podea
Unul dintre cele mai frecvente simptome ale problemelor cu volanta este prezența unor vibrații persistente în podeaua mașinii. Acest fenomen apare în special la autovehiculele echipate cu volante cu masă dublă, al căror sistem de arcuri complexe nu mai reușește să izoleze vibrațiile motorului. Atunci când aceste vibrații ajung la nivelul podelei, este un semn că volanta nu mai face față sarcinii și trebuie înlocuită.
3.2 Zgomote Neobișnuite la Schimbarea Vitezelor
Schimbarea treptelor de viteză ar trebui să se realizeze într-un mod ușor și silențios. Deși pot apărea zgomote discrete la nivelul cutiei de viteze, zgomote mai pronunțate, cum ar fi pocnituri, indică de fapt probleme la nivelul volantei. Aceste sunete se vor auzi imediat după pornirea mașinii și vor persista timp de aproximativ 5 minute, dispărând în momentul acționării ambreiajului.
3.3 Probleme la Ambreiaj
Deoarece volanta lucrează în strânsă legătură cu ambreiajul, defecțiunile la nivelul volantei se pot manifesta și prin simptome la nivelul ambreiajului, fără ca acesta să fie în mod necesar sursa problemei. Un semn tipic este patinarea ambreiajului, care indică faptul că acesta nu mai face față puterii transmise de volantă. Acest lucru poate fi însoțit și de apariția fumului alb la nivelul transmisiei, precum și a mirosurilor neplăcute.
4. Întreținerea și Mentenanța Volantei
Pentru a asigura o funcționare optimă și o durată de viață cât mai lungă a volantei, sunt necesare o serie de măsuri de întreținere și mentenanță atentă. Printre recomandările cheie se numără:
4.1 Atenție la Zgomotele Neobișnuite
Defecțiunile la nivelul volantei sunt adesea semnalate de zgomote caracteristice, precum pocnitori, care apar imediat după pornirea mașinii și persistă timp de aproximativ 5 minute. Șoferii trebuie să fie atenți la apariția acestor sunete, care nu trebuie confundate cu eventuale probleme la nivelul cutiei de viteze.
4.2 Schimbarea Corectă a Treptelor de Viteză
Modul în care șoferii efectuează schimbarea treptelor de viteză poate avea un impact semnificativ asupra stării volantei. Este esențial ca ambreiajul să fie apăsat complet în timpul schimbării, pentru a evita un contact forțat între piese, care se poate solda cu zgomote deranjante.
4.3 Inspecție Vizuală Regulată
În timp ce componentele exterioare ale mașinii sunt ușor de monitorizat vizual, piesele din interior, precum volanta, necesită o inspecție periodică pentru a detecta eventuale probleme în fază incipientă. Această practică regulată poate preveni agravarea defecțiunilor și asigura o funcționare în parametri optimi.