Atunci când ne urcăm la volan, siguranța este întotdeauna principala noastră preocupare. Iar una dintre componentele-cheie care ne asigură o călătorie în condiții optime este lichidul de frână. Cunoscut și sub denumirea de „lichid hidraulic”, acesta joacă un rol vital în funcționarea sistemului de frânare al automobilului, susținând mișcarea și lubrifind piesele componente.
Dată fiind importanța sa crucială pentru performanța și siguranța vehiculului, lichidul de frână este o componentă ce nu trebuie neglijată. În cele ce urmează, vom explora în detaliu tipurile principale de lichide de frână, criteriile de selecție, momentele optime pentru înlocuire și pașii pentru o schimbare de succes. Totodată, vom examina și consecințele potențiale ale neglijării înlocuirii la timp a acestui fluid esențial.
Tipurile Principale de Lichide de Frână
Atunci când vine vorba de lichidul de frână, există două categorii principale care se disting în funcție de compoziția lor:
Lichide de Frână pe Bază de Glicoli
Aceste tipuri de lichide sunt utilizate în special la mașinile echipate cu sisteme de frânare ABS. Fiecare variantă are un indice specific, clasificat de Departamentul de Transport, care indică punctul său de fierbere. Cu cât indicele este mai ridicat, cu atât lichidul este de o calitate superioară și poate rezista la temperaturi mai înalte.
Lichide de Frână pe Bază de Silicon
Dezvoltate inițial pentru vehiculele militare, lichidele pe bază de silicon se caracterizează printr-un punct de fierbere foarte ridicat și prin faptul că nu-și pierd proprietățile în timp, neabsorbind apa. Aceste tipuri de lichide sunt utilizate mai ales la mașinile mai vechi, care nu dispun de sisteme ABS, și nu sunt recomandate pentru modelele mai noi, deoarece pot cauza coroziuni la sistemul de frânare.
Criterii de Alegere a Lichidului de Frână
Pentru a vă asigura că sistemul de frânare al mașinii funcționează la parametri optimi și nu există riscul unor probleme tehnice sau deteriorări, trebuie să alegeți cu atenție lichidul de frână potrivit. Iată câteva aspecte esențiale de luat în considerare:
Compatibilitatea cu Sistemul de Frânare
Atunci când selectați un lichid de frână, este crucial să vă asigurați că acesta este compatibil cu sistemul de frânare al mașinii, în special cu garniturile elastometrice și elementele din plastic. Informațiile necesare pentru alegerea corectă a lichidului se regăsesc, de obicei, în cartea tehnică a vehiculului.
Punct de Fierbere Ridicat
Un alt factor important este punctul de fierbere al lichidului. Deoarece lichidele sintetice tind să absoarbă apa, ceea ce reduce considerabil punctul lor de fierbere, ar trebui să optați pentru un lichid DOT 3 sau DOT 4, cu o temperatură de fierbere de aproximativ 230°C și îmbogățit cu antioxidanți pentru a permite dizolvarea apei și a preveni absorbția acesteia.
Proprietăți Lubrifiante Adecvate
Lichidul de frână utilizat trebuie să asigure o lubrifiere corespunzătoare, indiferent de condițiile meteo sau de intensitatea utilizării frânelor. Acesta trebuie să-și mențină gradul de vâscozitate, să nu formeze spumă la temperaturi ridicate și să nu se descompună chimic.
Când Trebuie Schimbat Lichidul de Frână?
Deși mulți șoferi se întreabă la ce interval de timp trebuie înlocuit lichidul de frână, răspunsul nu este unul simplu, deoarece depinde de mai mulți factori. Totuși, există anumite indicii și reguli care trebuie luate în considerare atunci când decideți dacă este momentul să schimbați acest fluid esențial:
Schimbarea Culorii Lichidului
Un semn ușor de observat care indică necesitatea înlocuirii lichidului este modificarea culorii acestuia. În mod normal, dacă lichidul are o nuanță maronie deschisă, înseamnă că este încă în stare bună și nu necesită schimbare. Însă, atunci când culoarea se întunecă, este cazul să luați în considerare înlocuirea, deoarece lichidul și-a pierdut din proprietăți.
Intervalul de Timp de la Ultima Înlocuire
Pot exista situații în care lichidul de frână nu-și schimbă culoarea, dar și-a pierdut deja caracteristicile. De aceea, specialiștii recomandă înlocuirea periodică a lichidului, în funcție de modelul mașinii. De exemplu, la autovehiculele din grupul VAG, lichidul trebuie schimbat la fiecare 50.000 km sau 2 ani, indiferent de distanța parcursă, în timp ce la BMW, înlocuirea se face la aproximativ 40.000 km sau după un an, iar la Ferrari, la fiecare 5.000 km sau 6 luni.
Monitorizarea Constantă a Stării Lichidului
Pentru a vă asigura că lichidul de frână se menține în parametri optimi, este esențial să îl verificați cu regularitate. Faceți-vă o obișnuință din a verifica starea acestuia ori de câte ori controlați nivelul uleiului sau al lichidului de răcire. Dacă observați orice nereguli, nu ezitați să vă deplasați la un service autorizat, deoarece problema poate fi una care necesită o intervenție promptă.
Pașii pentru Schimbarea Lichidului de Frână
Deși înlocuirea lichidului de frână nu este o operațiune costisitoare și poate fi efectuată rapid în orice service auto, puteți realiza această sarcină și pe cont propriu, cu condiția să respectați toți pașii necesari:
Golirea Sistemului de Frânare
Primul pas pentru o schimbare de succes a lichidului de frână este eliminarea completă a fluidului vechi din întregul sistem. La service-urile specializate, această operațiune se efectuează cu ajutorul unui aparat special, introdus în vasul în care este păstrat lichidul. În lipsa unui astfel de dispozitiv, puteți improviza. Veți trebui să scoateți lichidul de la fiecare roată și să aerisiți instalația. Informați-vă cu exactitate care este modul prin care puteți elimina lichidul de frână de la roți, în funcție de modelul mașinii. În mod normal, schimbarea lichidului trebuie făcută pe diagonală, începând cu roata dreaptă din spate, stânga din față, stânga din spate și dreapta din față. Pentru această etapă, puteți folosi un kit de perfuzie, pe care îl găsiți în orice farmacie la un preț de circa 3-4 lei, pe care îl veți fixa pe aerisitorul fiecărei roți. Pentru a crea un vid în tub, puteți utiliza un dispozitiv de pulverizare, pe care îl veți atașa la furtun.
Curățarea Rezervorului
După ce v-ați asigurat că lichidul vechi a fost eliminat complet din sistemul de frânare, este momentul să curățați rezervorul de eventualele reziduuri rămase. Pentru a face acest lucru, veți avea nevoie de un prosop, cu ajutorul căruia veți curăța interiorul vasului până când nu mai rămâne nicio impuritate.
Adăugarea Lichidului Nou
Dacă instalația este golită complet, puteți începe introducerea lichidului nou. Adăugați noul lichid treptat și completați pe măsură ce acesta pătrunde în sistemul de frânare al mașinii. Continuați operațiunea până când este atins nivelul maxim al rezervorului. Pe măsură ce adăugați lichidul de frână, asigurați-vă că apăsați în mod succesiv pedala de frână, pentru a vă asigura că nu va mai rămâne aer în instalație.
Consecințele Neschimbării la Timp a Lichidului de Frână
Nerespectarea indicațiilor producătorului privind înlocuirea periodică a lichidului de frână poate conduce la o serie de probleme tehnice și de siguranță rutieră. Printre acestea se numără:
Frânare Ineficientă
Atunci când lichidul și-a pierdut proprietățile, nu mai există o frânare fermă, iar la apăsarea pedalei se va simți acest lucru. Comportamentul neobișnuit al sistemului poate afecta negativ calitatea frânării și crea un risc atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Deteriorarea Pieselor
Pe lângă îmbunătățirea procesului de frânare, lichidul de frână are și rolul de lubrifiant, prevenind degradarea și coroziunea elementelor din angrenaj. Dacă acesta își pierde proprietățile, piesele sunt mult mai predispuse la deteriorare, crescând probabilitatea apariției defecțiunilor. Prin urmare, pentru a evita cheltuieli suplimentare, este esențial să verificați și să identificați la timp momentul în care lichidul de frână trebuie înlocuit.
Aveți grijă de siguranța dumneavoastră și a celor dragi, înlocuind la timp lichidul de frână. Asigurați-vă că utilizați un produs potrivit pentru mașina dumneavoastră și că efectuați schimbul respectând toți pașii prezentați. Astfel, veți putea pleca la drum cu încredere, știind că vă deplasați în condiții de maximă siguranță.