Filtrul de particule, cunoscut sub denumirea de DPF (Diesel Particulate Filter) sau FAP (Filtre à Particules), a devenit o componentă esențială a motoarelor diesel fabricate în ultimii ani. Aceste filtre joacă un rol crucial în reducerea emisiilor de particule nocive în atmosferă, contribuind la îmbunătățirea calității aerului și protejarea mediului înconjurător. Totuși, utilizatorii de mașini cu motoare diesel dotate cu astfel de filtre se confruntă adesea cu probleme legate de înfundarea și funcționarea necorespunzătoare a acestora.
Principiul de funcționare a filtrului de particule
Filtrul de particule este amplasat în sistemul de evacuare al motorului diesel sau pe benzină, având rolul de a captura și reține particulele solide (funingine) prezente în gazele de evacuare. Prin intermediul unui substrat ceramic poroz, filtrul permite trecerea gazelor, în timp ce particulele solide se depun pe suprafața acestuia. Acest proces ajută la limitarea emisiilor de poluanți în atmosferă, contribuind la îmbunătățirea calității aerului.
Cauzele înfundării filtrului de particule
Există mai multe factori care pot duce la înfundarea filtrului de particule:
Calitatea combustibilului
Utilizarea unui combustibil de calitate slabă sau contaminat poate conduce la acumularea accelerată de depozite în filtru, ducând la înfundarea acestuia.
Ulei de motor necorespunzător
Folosirea unui ulei de motor inadecvat, care nu respectă specificațiile recomandate de producător, poate contribui la înfundarea filtrului de particule.
Utilizarea predominantă în mediul urban
Conducerea pe distanțe scurte, în special în mediul urban, nu permite încălzirea motorului la temperatura optimă, favorizând acumularea de depozite în filtru.
Probleme la senzorii DPF
Defecțiuni la senzorii de temperatură și presiune diferențială pot împiedica funcționarea corectă a sistemului de regenerare automată a filtrului, ducând la înfundarea acestuia.
Probleme la sistemul EGR
Defecțiuni la nivelul supapei EGR (Exhaust Gas Recirculation) pot determina acumularea de particule în filtru.
Probleme la injectoare și turbosuflantă
Funcționarea necorespunzătoare a injectorilor sau a turbosuflantei poate duce la încărcarea filtrului de particule cu ulei ars, cauzând înfundarea.
Simptomele unei înfundări a filtrului de particule
Când filtrul de particule începe să se înfunde, utilizatorii pot observa următoarele simptome:
- Scăderea performanței motorului
- Creșterea consumului de combustibil
- Aprinderea indicatorului DPF/FAP pe bord
- Apariția unui mesaj de avertizare pe bord
- Limitarea turației motorului la 2000 rpm
Aceste simptome indică faptul că filtrul de particule necesită o intervenție rapidă pentru a preveni deteriorarea ulterioară a sistemului.
Regenerarea filtrului de particule
Pentru a evita înfundarea completă a filtrului de particule, este esențial să se efectueze periodic regenerarea acestuia. Regenerarea implică arderea depozitelor acumulate în filtru, restaurând capacitatea de filtrare a acestuia.
Există două tipuri de regenerare:
Regenerarea automată
Sistemul electronic al mașinii monitorizează în mod constant starea filtrului de particule și declanșează automat procesul de regenerare atunci când este necesar. Acest proces are loc în timpul conducerii normale a mașinii, fără a necesita intervenția șoferului.
Regenerarea manuală
În unele cazuri, sistemul electronic nu poate efectua o regenerare automată eficientă, iar șoferul trebuie să inițieze manual acest proces. Acest lucru se poate realiza prin conducerea mașinii la o viteză constantă, pe o distanță mai lungă, pentru a atinge temperatura optimă de funcționare a motorului.
Întreținerea preventivă a filtrului de particule
Pentru a preveni probleme legate de înfundarea filtrului de particule, este important să se respecte următoarele recomandări:
Evitarea utilizării predominante în mediul urban
Dacă este posibil, încercați să evitați utilizarea mașinii doar pentru deplasări scurte în mediul urban. Efectuați periodic călătorii mai lungi, la o viteză constantă, pentru a permite motorului să atingă temperatura optimă și a realiza o regenerare eficientă a filtrului.
Utilizarea uleiului de motor recomandat
Folosiți întotdeauna uleiul de motor recomandat de producător, care este special conceput pentru mașini echipate cu filtre de particule. Aceste uleiuri ajută la prevenirea acumulării de depozite în filtru.
Verificarea periodică a sistemului
Efectuați verificări periodice ale sistemului DPF/FAP, inclusiv a senzorilor de temperatură și presiune diferențială. Remedierea promptă a eventualelor probleme poate preveni înfundarea filtrului.
Respectarea recomandărilor producătorului
Urmați cu atenție recomandările producătorului în ceea ce privește întreținerea și înlocuirea filtrului de particule. Respectarea acestor indicații poate prelungi semnificativ durata de viață a componentei.
Soluții în cazul înfundării filtrului de particule
Dacă, în ciuda măsurilor preventive, filtrul de particule se înfundă, există câteva soluții posibile:
Curățarea filtrului
Specialiștii pot efectua o curățare profesională a filtrului de particule, eliminând depozitele acumulate și restabilind funcționarea acestuia.
Înlocuirea filtrului
În cazul în care filtrul este grav deteriorat sau nu poate fi curățat eficient, acesta trebuie înlocuit cu un nou filtru, original sau aftermarket de calitate.
Anularea sistemului DPF/FAP
Deși nu este o soluție recomandată, în unele cazuri extreme, anularea sistemului DPF/FAP poate fi luată în considerare. Această opțiune implică eliminarea fizică a filtrului și modificarea software-ului mașinii. Totuși, această măsură trebuie evaluată cu atenție, deoarece poate avea implicații legale și de mediu.
Costuri asociate cu întreținerea filtrului de particule
Înlocuirea sau curățarea filtrului de particule poate genera costuri semnificative, în funcție de modelul de mașină și complexitatea intervenției. Înlocuirea unui filtru DPF/FAP poate costa între 300 și 450 de euro, la care se adaugă și costurile de montaj. Curățarea profesională a filtrului se situează în jurul a 300-400 de euro.
Alegerea serviciilor de calitate
Pentru a evita problemele și a beneficia de o intervenție profesionistă asupra filtrului de particule, este esențial să apelați la service-uri auto specializate și de încredere. Aceștia vor putea efectua diagnosticarea corectă a problemei, curățarea sau înlocuirea filtrului, precum și adaptarea software-ului, asigurând o funcționare optimă a sistemului DPF/FAP.