Atunci când vine vorba de Inspecția Tehnică Periodică (ITP) a mașinii tale, este normal să te simți oarecum stresat sau îngrijorat. Însă, dacă îți ții autovehiculul într-o stare bună de funcționare pe tot parcursul anului, nu ai niciun motiv să te îngrijorezi. Procesul de ITP se va desfășura fără probleme, mai ales dacă ai mai trecut prin această procedură în trecut.
Cu toate acestea, dacă ești un șofer mai puțin experimentat, te-ai putea întreba care sunt cele mai frecvente motive pentru care un vehicul poate fi respins la ITP.
1. Defecțiuni ale sistemului de frânare
Fără îndoială, sistemul de frânare este cel mai crucial element la care se va concentra inspectorul ITP. Dacă acest sistem nu funcționează corespunzător, mașina ta nu va fi considerată sigură pentru trafic și, prin urmare, nu va trece inspecția.
În cadrul ITP, inspectorii vor verifica cu atenție funcționarea frânelor și a frânei de mână. Acestea trebuie să funcționeze impecabil. Orice problemă identificată la nivelul discurilor de frână, etrierilor, cablului frânei de mână sau a oricărui alt element al sistemului de frânare va duce la respingerea ITP-ului.
2. Defecțiuni ale sistemului de direcție
Sistemul de direcție al mașinii tale poate să se defecteze destul de ușor, chiar și după o simplă vizită la service. Ca șofer, este responsabilitatea ta să verifici periodic dacă sistemul de direcție funcționează corespunzător și să faci ajustările geometriei roților atunci când este necesar.
Dacă sistemul de direcție prezintă defecțiuni, acesta va afecta și alte componente și sisteme ale vehiculului. De aceea, este important să verifici starea sistemului de direcție înainte de a te prezenta la ITP, pentru a te asigura că nu vei fi respins din acest motiv.
3. Defecțiuni ale sistemului de iluminare
O mașină al cărei sistem de iluminare nu funcționează corect nu va fi vizibilă pe șosea, iar șoferul nu va beneficia de nivelul optim de vizibilitate. Chiar dacă este vorba doar despre un bec ars, acest lucru va duce la respingerea ITP-ului, deoarece reprezintă un pericol pentru siguranța în trafic.
Asigură-te că toate luminile, atât cele exterioare (faruri, lămpi de frână, lămpi de semnalizare, etc.), cât și cele interioare (bord, plafoniere, etc.) funcționează corespunzător înainte de a te prezenta la ITP.
4. Martori de bord aprinși
Atunci când se aprinde un martor de bord, ar fi ideal să te prezinți la un service auto pentru a identifica cauza. Fiecare martor are o semnificație distinctă, iar mulți dintre ei pot indica probleme grave, care vor duce aproape sigur la respingerea ITP-ului.
Nu ignorați niciodată un martor de bord aprins, deoarece acesta poate semnala o defecțiune serioasă a vehiculului. Remediați problema imediat, pentru a evita respingerea la ITP.
5. Anvelopele
Există două aspecte importante legate de anvelopele mașinii tale care pot duce la respingerea ITP-ului:
- Starea anvelopelor: Dacă acestea sunt foarte uzate, nu își mai pot îndeplini corect rolul, reprezentând un pericol atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
- Dimensiunea anvelopelor: Dacă dimensiunea anvelopelor nu corespunde cu cea înscrisă în cartea mașinii, vei fi respins la ITP. Unii șoferi înlocuiesc anvelopele cu unele de dimensiuni mai mari, în scopuri estetice, dar acest lucru trebuie să fie omologat la RAR și înscris în documentația vehiculului.
Asigură-te că anvelopele tale sunt în stare bună și că dimensiunile corespund celor specificate în documentația mașinii.
6. Parbrizul
Dacă parbrizul mașinii tale prezintă crăpături sau lovituri, vei fi respins la ITP, deoarece acest lucru scade semnificativ nivelul de vizibilitate al șoferului. Asigură-te că parbrizul este intact și nu prezintă deteriorări înainte de a te prezenta la inspecție.
7. Alte defecțiuni
În afară de problemele menționate mai sus, mai există și alte defecțiuni care pot duce la respingerea ITP-ului, precum:
- Probleme la sistemul de suspensie (amortizoare, arcuri, etc.)
- Scurgeri de lichide (ulei, lichid de răcire, etc.)
- Deteriorări ale caroseriei (zgârieturi, îndoituri, rugină, etc.)
- Probleme la sistemul de evacuare (toba de eșapament, conducte, etc.)
Este esențial să verifici în detaliu întregul vehicul și să remediezi orice problemă identificată înainte de a te prezenta la ITP.