În peisajul auto contemporan, în care hibridele și vehiculele electrice câștigă tot mai mult teren, motoarele cu ardere internă se confruntă cu provocări tot mai stringente în privința emisiilor de CO2. Producătorii auto sunt obligați să optimizeze continuu funcționarea modelelor, depășind limitările propulsoarelor și sistemelor de evacuare. Unul dintre aceste elemente inovatoare este sistemul start-stop, o tehnologie ce a câștigat rapid teren în ultimele două decenii.
Originile Sistemului Start-Stop
Preocuparea crescândă a industriei auto pentru impactul asupra mediului a fost catalizată de criza petrolului din 1973, când Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol a impus un embargo asupra livrărilor către Occident. Acest eveniment a forțat producătorii din întreaga lume să își adapteze radical gamele de modele, pentru a obține consumuri de combustibil semnificativ mai mici. Primele încercări de a implementa un precursor al sistemelor start-stop moderne au fost realizate de Toyota în 1974, urmată de producătorii europeni Fiat și Volkswagen. Deși costisitoare și cu anumite inconveniente, aceste sisteme au început să prindă contur și să se perfecționeze în deceniile următoare.
Beneficiile Sistemului Start-Stop
Sistemul start-stop este deosebit de util pentru șoferii care se deplasează în special în mediul urban, unde staționările frecvente la semafor sau în trafic aglomerat duc la consumuri inutile de combustibil și emisii poluante. Prin oprirea automată a motorului în aceste situații, consumul și nivelul de noxe pot fi reduse semnificativ, cu până la 8%. În același timp, confortul pasagerilor nu este afectat, deoarece climatizarea și sistemul multimedia continuă să funcționeze chiar și atunci când motorul este oprit.
Principiul de Funcționare
Sistemul start-stop este activat de o serie de senzori dispuși în cutia de viteze, roți și arborele cotit, care detectează când mașina este staționară, iar transmisia este în punctul mort sau poziție neutră. Aceste informații sunt transmise unității de management a motorului, care oprește funcționarea propulsorului. Chiar dacă motorul este oprit, consumatorii electrici rămân alimentați de baterie. La reluarea deplasării, repornirea motorului se realizează rapid, în doar câteva zecimi de secundă, la acționarea ambreiajului sau eliberarea pedalei de frână.
Tipuri de Sisteme Start-Stop
Industria auto beneficiază de soluții start-stop dezvoltate de furnizorii de componente cu reputație în inovare. Printre cele mai cunoscute sisteme se numără:
- Stop&Start de la Bosch – prezent la mărci precum Fiat, Audi, Seat, BMW, Nissan și Volkswagen
- i-StARS de la Valeo – utilizat de Mercedes-Benz, Volvo, Land Rover, Peugeot și Citroën
- SISS de la Mazda – soluția japoneză care controlează și poziția pistoanelor
- ISG de la KIA – similar cu sistemul Bosch, dar integrând și funcția de recuperare a energiei la frânare
Condiții de Funcționare Optimă
Pentru a asigura eficiența maximă a sistemului start-stop, unitatea de management monitorizează permanent o serie de parametri, putând dezactiva temporar funcționarea acestuia în anumite situații:
- Capota mașinii nu este închisă corespunzător
- Viteza de deplasare este prea ridicată
- Temperatura motorului este prea scăzută
- Bateria nu dispune de suficientă încărcare
- Alternatorul este defect sau uzat
Avantaje și Dezavantaje
Principalele beneficii ale sistemului start-stop includ:
- Creșterea duratei de viață a catalizatorului
- Reducerea depunerilor de funingine pe valvele EGR
- Diminuarea consumului de AdBlue la motoarele diesel
Pe de altă parte, unele dezavantaje pot apărea în funcție de generația sistemului și modul de utilizare:
- Posibile intervenții de service suplimentare dacă sistemul nu este folosit corect
- Porniri motorul mai greoaie, în funcție de tehnologia implementată
Sistemul start-stop reprezintă o inovație importantă în industria auto, ce contribuie semnificativ la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante, fără a compromite confortul șoferilor și pasagerilor. Cu o diversitate de soluții dezvoltate de furnizori de renume, această tehnologie a devenit practic standard pe majoritatea modelelor moderne, oferind beneficii tangibile pentru mediu și proprietarii de mașini.