Fiecare automobil are propria sa poveste, iar o parte importantă din această poveste este reflectată în culoarea fumului de eșapament. Culoarea fumului poate oferi indicii valoroase despre starea interioară a motorului, ajutându-ne să identificăm problemele înainte ca acestea să se agraveze.
Motoare pe benzină
Fum negru
Apariția fumului negru la evacuarea unui motor pe benzină nu este neapărat un semnal de alarmă. De cele mai multe ori, acesta poate fi cauzat de calitatea variabilă a benzinei de la pompă sau de înfundarea filtrului de aer din cauza acumulării prafului. În cazuri mai grave, însă, fumul negru poate indica disfuncții ale senzorilor de admisie sau ale regulatorului de presiune a benzinei.
Fum gri
Spre deosebire de fumul negru, apariția fumului gri la evacuare este mai rară, dar nu anunță nimic bun. Un senzor defect, în special cel de temperatură, poate cauza o alterare a amestecului dintre combustibil și aer, ducând la o creștere artificială a cantității de benzină trimise către camera de ardere.
Fum alb
Fumul alb poate fi întâlnit relativ des, mai ales în diminețile reci de iarnă, când diferența dintre temperatura exterioară și cea a motorului poate duce la apariția vaporilor. Totuși, dacă fumul alb devine tot mai gros, acest lucru poate indica probleme la pompa de injecție sau la pompa de carburant. În cazuri mai grave, pătrunderea apei sau a antigelului în cilindri sau deteriorarea garniturii de chiulasă pot fi cauzele acestui fenomen.
Fum albastru
Apariția fumului albastru la evacuare este cel mai clar semn că ceva nu este în regulă. Acesta este un indicator al faptului că uleiul a pătruns în camera de ardere, probabil din cauza unei etanșări necorespunzătoare a supapelor. Această problemă poate duce la o uzură prematură a elementelor componente ale camerei de ardere.
Motoare diesel
Fum negru
În cazul motoarelor diesel, fumul negru apare adesea ca parte a procesului normal de regenerare a filtrului de particule (DPF). Totuși, dacă persistă, acesta poate indica uzura injectoarelor sau probleme de funcționare a turbinei.
Fum alb
Fumul alb la evacuarea unui motor diesel indică, de obicei, o ardere incompletă a combustibilului sau pătrunderea lichidului de răcire în motor. Principalele cauze pot fi dereglarea injectoarelor, care duce la un dezechilibru între combustibil și aer.
Fum albastru
Spre deosebire de motoarele pe benzină, motoarele diesel sunt proiectate să funcționeze la temperaturi mai ridicate. Prin urmare, fumul albastru poate fi un semnal de alarmă pentru uzura bujiilor incandescente, a segmenților pistonului sau a turbosuflantei.
Posibile soluții
Fum negru
În cazul fumului negru, verifică presiunea din pompa sistemului de injecție folosind un manometru.
Fum alb
Inspectează garnitura galeriei de admisie, garniturile cilindrilor și nivelul lichidului de răcire pentru a identifica și remedia eventualele probleme.
Fum albastru
Verifică starea supapelor de etanșare, a bujiilor și a supapei PCV. Dacă problema este gravă și nu te mai poți deplasa cu mașina, apelează la o firmă de asistență rutieră.
Culoarea fumului de eșapament este un indicator esențial al stării motorului tău. Prin a fi atent la aceste semnale de alarmă și a acționa prompt, poți evita reparații costisitoare și păstra mașina în condiții optime de funcționare. Urmărește cu atenție culoarea fumului și nu ezita să consulți un specialist atunci când observi modificări neobișnuite – investiția ta în timp și bani se va dovedi extrem de valoroasă pe termen lung.